Duna-legendárium

A Hungarofest és a Litera közös projektje.

Duna-legendárium

A Hungarofest és a Litera közös projektje.

A Litera szerzői

Friss topikok

Linkblog

Csőke Zoltán: Marschalkó János felemelkedése és bukása

2011.04.11. 13:11 Duna Legendárium

„Alulírott Marschalkó János, felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy önnön kezemmel vetettem véget életemnek. Döntésemet szabad akaratomból hoztam, elhatározásomat nem befolyásolták, halálomért nem vonható felelősségre senki.”
Így kezdődik Marschalkó János búcsúlevele, a szobrászé, aki egyesek szerint elfelejtett nyelveket faragni a Lánchíd oroszlánjainak. Néhány nappal félresikerült öngyilkossági kísérletét követően mégis készséggel válaszolt munkatársunk kérdéseire.

  -Szobrászok általában nem szoktak öngyilkosságot elkövetni. Az ilyesmi jobban illik az írókhoz költőkhöz, Meséljen. Mi történt?
- Meglehet. De egyszer csak mégis ott találtam magamat a hídon, kezemben a tervrajzokkal. Túl sok kritika ért az utóbbi időben.
  - És akkor ugrott.
  - Nem tegeződhetnénk?
  - Könnyebb lenne, valóban.
  - Akkor tegezz nyugodtan.
- Rendben.
  - Szóval, akkor ugrottál.
  - Igen. Belevetettem magam a Dunába.
  - De most mégis itt ülünk és beszélgetünk.
  - Mert kifogtak.
  - Kik?
- Hajósok.
- És akkor most úgy érzed, hogy újjászülettél?
- Nem vagyok vallásos.
- Szeretsz tőmondatokban fogalmazni.
- Igen. A tőmondatok megnyugtatnak.
- És mi zaklat föl?
- A galambok.
- A galambok? Mégis miért?
- Viszolygok tőlük. A patkányokat ellenben kimondottan kedvelem.
- És a Lánchíd oroszlánjainak nyelveivel mi van?
- Mi lenne velük?
- Egyesek szerint hiányoznak.
- Szerintem nem.
- Pedig én úgy láttam, hogy…őőő, én nem láttam.
- Nem nyitnék erről vitát.
- Rendben, de most akkor vannak, vagy sem?
- Nézőpont kérdése.
- Számomra egy nyelv nélküli oroszlán, csak egy nyelv nélküli oroszlán.
- Tiszteletben tartom az álláspontodat.
- Nem gondoltál arra, hogy kritikusaidnak igazuk van?
- Nem.
- Én ezt nem értem. Ha nem adtál nekik igazat, miért akartál öngyilkos lenni?
- Jó ötletnek tűnt.
- És visszatekintve?
- Elég hideg volt a víz.
- Mindössze ennyi a hozzáfűznivalód?
- Ennyi. Mégis mit szeretnél hallani?
- Nem is tudom. Mondjuk, egy elfogadható választ.
- Szerintem ez elfogadható.
- Értem. Mihez lenne most leginkább kedved?
- Befejezni ezt a beszélgetést.


Lapzártánk előtt néhány perccel kaptuk a hírt, hogy Marschalkó János másodszorra nem bízta a véletlenre. Lakásában főbe lőtte magát. Temetéséről később intézkednek.


 

Szólj hozzá!

Címkék: duna legendárium

A bejegyzés trackback címe:

https://dunalegendarium.blog.hu/api/trackback/id/tr32816859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
 
 
 
 
süti beállítások módosítása